بازدید پزشک عمومی، پس از بستری در بیمارستان به دلیل دیابت می تواند از پذیرش مجدد بیمار جلوگیری کند

 8 مارس 2017- پژوهش محققان استرالیایی نشان داد ملاقات با پزشک خانواده، پس از بستری بیماران مبتلا به دیابت در بیمارستان به دلایل مرتبط با دیابت می تواند از بستری مجدد، آنها تا بیش از 40 درصد بکاهد.

در این پژوهش که توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شده است، 848 نفر(سنین 76 و 89 سال) که در سال 2012 به دلیل دیابت خود در بیمارستان بستری شده بودند، شرکت داشتند.از این تعداد، 209 نفر، ظرف مدت 30 روز از اولین بستری خود در بیمارستان، مجددا بستری شدند و تقریبا 80 درصد آنها پس از تنها 14 روز پس از مرخص شدن، مجددا به بیمارستان بازگشتند.

دکتر Caughey  محقق ارشد این مطالعه گفت: هدف ما از این مطالعه شناسایی بیماران در معرض خطر پذیرش مجدد 30 روزه و عواملی بود که منجر به بستری شدن مجدد افراد مسن مبتلا به دیابت در استرالیا می شود. ما در این مطالعه دریافتیم که تقریبا می توان از یک چهارم از تمام پذیرشهای مجدد بالقوه پیشگیری نمود.

دلایل اصلی بستری مجدد بیماران در بیمارستان عبارتند از: زخم پای مرتبط با دیابت (9.1 درصد) و افت شدید قند خون یا هیپوگلیسمی (5.7 درصد) ، مشکلات قلبی عروقی( 21 درصد) و چهار درصد به دلیل مشکلات تنفسی.

Caughey  و همکارانش می گویند: این یافته ها نشان می دهد که بهبود مراقبت های اولیه برای بیمارانی که در حال حاضر به دلیل بیماری دیابت خود، در بیمارستان بستری هستند، به طور قابل توجهی می تواند به کاهش بستری مجدد آنها کمک کند.

محققان گفتند: تقریبا نیمی از افرادی که با گذشت تنها 14 روز از مرخصی خود مجددا بستری شدند، پزشک خانواده ی خود را در طول این زمان ملاقات نکرده بودند. پیگیری هدفمند در طول 14 روز اولیه پس از ترخیص ممکن است انجام مداخلات مناسب را برای جلوگیری از پذیرش مجدد این بیماران در معرض خطر، تسهیل کند.همچنین شناسایی این بیماران در معرض خطر، ممکن است به ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی کمک کند تا با مداخلات مناسب این افراد را هدف قرار داده و به آنها کمک کنند.

این مطالعه در مجله ی پزشکی استرالیا (MJA)  منتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/gp-visit-after-diabetes-related-hospital-stay-could-prevent-re-admission-94441736.html